قطره چکان آبیاری

قطره چکان آبیاری/ آبیاری قطره ای :

یکی دیگر از روش های آبیاری که در مورد آن به شما خواهیم گفت، آبیاری قطره ای با بهره گیری از قطعاتی به نام قطره چکان آبیاری می باشد. چیستی، تاریخچه، ویژگی ها، انواع قطره چکان آبیاری ، اجزاء، مکانیسم های آبیاری قطره ای خانگی، مدت زمان، مزایا و معایب آبیاری قطره ای و اهمیت آن برای سیستم های تولید کشاورزی در ادامه مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آبیاری قطره ای چیست؟

این روش یک تکنیک آبیاری است که شامل استفاده بهینه از آب با بهره مندی از  سیستم لوله های پلی اتیلن با نام لوله لترال و قطره چکان آبیاری در مناطق خشک است. این بدان معنی است که محصولات از طریق قطرات آب که از طریق یک شیلنگ یا لوله برای بهره وری و عملکرد گیاه فیلتر می شوند، آبیاری می شوند.

تاریخچه آبیاری قطره ای :

این روش از زمان های قدیم با گلدان های سفالی برای نفوذ آب به زمین استفاده می شده است. متعاقباً، توسعه آن در اسرائیل توسط سیمچا بلاس به دنبال کمبود آب و اقتصاد آن از طریق یک قطره چکان آبیاری پلاستیکی با نام نتافیم در حال حاضر آغاز شد.

سیر تکاملی آبیاری قطره ای :

بدون شک پیشرفت هایی مانند قطره چکان آبیاری خود جبران کننده، قطره چکان آبیاری و فیلترهای خود تمیز شونده و قطره چکان آبیاری مکانیزه قابل تنظیم برای کاهش مشکلات این سیستم انجام شده است. در حال حاضر توسعه آبیاری فرتی به موازات آبیاری قطره ای برنامه ریزی شده است.

ویژگی های آبیاری قطره ای :

آبیاری قطره توسط قطره چکان آبیاری در دهه 1960 در اسرائیل توسعه یافت و در مناطق خشک استفاده شد، از فیلترها برای جلوگیری از گرفتگی استفاده می کند، کودهای مایع را در آب مخلوط می کند، با آب آشامیدنی مخلوط می کنند و یکی از نوآورانه ترین نوآوری های مهم در حوزه کشاورزی است.

انواع آبیاری قطره ای :

قطره چکان آبیاری  قابل تنظیم، لوله لترال با قطره چکان آبیاری در خط و برخط  ، نوار تیپ استاندارد و متخلخل.

اجزای آبیاری قطره ای :

پروگرامر، شیر برقی، منهول، فیلتر، لوله پلی اتیلن ، قطعات مخصوص و قطره چکان آبیاری .

مکانیزم های آبیاری قطره ای خانگی :

می توانید این کار را با یک بطری پلاستیکی آب انجام دهید، جایی که درب آن را باز می کنید، باید صاف باشد، آن را به سیستم تزریق وصل کنید و در نهایت دهانه لوله را نزدیک گیاه دفن کنید. به همین ترتیب، درب بطری را سوراخ کنید، پارچه ضخیمی را برش دهید تا داخل درب آن قرار گیرد، آن را پر از آب کنید، آن را ببندید و در نهایت آن را به صورت عمودی نزدیک ساقه گیاه دفن کنید.

مدت و دفعات آبیاری قطره ای :

هنگام تنظیم مدت و دفعات هر آبیاری باید عوامل زیر را در نظر گرفت، مانند:

بافت خاک، تبخیر و تعرق محصول، فاصله بین خطوط انتشار، فاصله بین قطره چکان های آبیاری و میزان شار قطره چکانها.

مزایا و معایب آبیاری قطره ای :

تنظیم جریان در فشار کم، بهینه سازی مصرف آب آبیاری، افزایش بهره وری و عملکرد بالای جهت آبیاری محصولات جزو مزایای سیستم آبیاری قطره ای با استفاده از قطره چکان آبیاری می باشد.  تعادل آب علاوه بر قرار دادن آب در نزدیکی گیاهان، صرفه جویی حیاتی آب را با کاهش تبخیر فراهم می کند. همچنین بیماری های گیاهان را از بین می برد، کنترل آسان و کامل، سازگاری با زمین های صخره ای یا شیب های تند، کاهش علف های هرز، کنترل ورودی مواد مغذی و مصرف فاضلاب از مزیتهای سیستم آبیاری قطره ای می باشد.

معایب آبیاری قطره ای :

افزایش زمین صفر، کاهش کیفیت آب به دلیل تبدیل کربنات کلسیم و کاهش کیفیت آب آشامیدنی. همچنین احتمال بیشتر رعد و برق شدید، هزینه های بالای نصب، خطر گرفتگی زیاد، انتشار نمک در مناطق آبی، به کار گیری کادر فنی آموزش دیده و سوراخ های پوششی مطابق انتظار نخواهد بود.

اهمیت آبیاری قطره ای :

مزایای آبیاری قطره ای بخشی از راندمان مصرف بهینه آب برای آبیاری محصولات است و تکنیکی است که استفاده از کود مایع با آب را تسهیل می کند، رطوبت، کنترل بیولوژیکی، صرفه جویی در انرژی و بهره وری محصول را تسهیل می کند. . در نهایت، آبیاری قطره‌ای یک روش آبیاری است که در هر نوع زمینی قابل استفاده است. این امکان اتوماسیون تاسیسات را فراهم می کند، گودال یا حفره در نزدیکی گیاهان به سبب فشار مناسب آب تولید نمی کند، در محصولات ردیفی، سبزیجات، گلخانه ها، تاکستان ها، باغ ها، باغبانی و گیاهان جدا شده پایدار است.

انواع قطره چکان آبیاری برای سیستم های آبیاری قطره ای :

قطره چکان آبیاری  ابزاری است که برای آبیاری مزارع استفاده می شود. جالب است که آنها را بشناسیم و انواع مختلفی را که وجود دارد تجزیه و تحلیل کنیم تا مشخص کنیم که آیا آنها بهترین راه حل برای نیازهای خاص ما هستند یا خیر.

تعریف دقیق قطره چکان آبیاری  چیست ؟

آبیاری قطره ای ابزاری است که در سیستم آبیاری قطره ای استفاده می شود، سیستمی که برای آبیاری مناطق به ویژه مناطق خشک استفاده می شود و با امکان استفاده بهینه از آب و کود مشخص می شود. همچنین در طیف وسیعی از محصولات زراعی، در گلخانه ها و در برخی از محصولات ردیفی مانند گل کلم یا سیب زمینی استفاده می شود.

در این سیستم آب تحت فشار حرکت می کند تا به قطره چکان های آبیاری برسد، یک بار در اینجا قدرت و سرعت خود را از دست می دهد و چکه می کند. آبی که از طریق این سیستم وارد می شود مستقیماً به ریشه ها فیلتر می شود و از طریق قطره چکان ها (سیستم لوله ها و قطره چکان های آبیاری ) ناحیه نفوذ آنها را آبیاری می کند و بنابراین تولید افزایش می یابد. این تکنیک در واقع مهمترین نوآوری در کشاورزی از زمان اختراع اسپرینکلرها در دهه 1930 است. حال ممکن است سیستم آبیاری قطره ای بسته به اینکه از کدام قطره چکان آبیاری استفاده می کنیم متفاوت باشد، فقط موضوعی که می خواهیم در این پست به آن بپردازیم. در ادامه به تحلیل آنها خواهیم پرداخت.

پرکاربردترین قطره چکان ها، قطره چکان آبیاری خود جبران کننده هستند. این قطره چکان ها جریان آب را در حین کار در محدوده فشار معینی حفظ می کنند. در این دسته دو نوع قطره چکان وجود دارد، قطره چکان دکمه ای( باز شونده ) خود جبران کننده و قطره چکان جبران کننده پرسی. اولی ها طوری قرار می گیرند که انگار دکمه ای در خط آبیاری پلی اتیلن هستند. دوم آنهایی هستند که به دیواره داخلی خط آبیاری متصل می شوند. اینها قطره چکان های اصلی هستند که می توانید در لیست محصولات ما پیدا کنید.

قطره چکان آبیاری آشفته :

نوع دیگری از قطره چکان موجود، قطره چکان آبیاری آشفته است. این می تواند جریان آب را کم و بیش ثابت نگه دارد، حتی اگر فشار ورودی در محدوده فشار خاصی به نام فاصله جبران تغییر کند. این نوع از قطره چکان های آبیاری برای مکان هایی که سطوح فشار متفاوتی به دلیل ناهمواری توپوگرافی یا افت فشار زیاد به دلیل عوامل مختلف وجود دارد نشان داده می شوند. اینها مدل های قطره چکان آشفته هستند که می توانید در سایت ما پیدا کنید.

آبیاری قطره ای کارآمدترین راه برای رساندن آب و مواد مغذی به محصولات است. آب و کود را مستقیماً در زمان و زمان مناسب به ناحیه ریشه می‌رساند، بنابراین هر گیاهی دقیقاً همان چیزی را که نیاز دارد، زمانی که برای رشد نیاز دارد، دریافت می‌کند. با آبیاری قطره ای، تولیدکنندگان می توانند بازدهی بیشتری داشته باشند و در عین حال در مصرف آب، کود، انرژی و حتی مواد شیمیایی مزرعه صرفه جویی کنند.

قطره چکان آبیاری چگونه کار می کند؟

آب و مواد مغذی از طریق سیستم لوله‌هایی به نام «چک‌دهنده» که حاوی دستگاه‌های کوچکی به نام «قطره‌کن» یا همان قطره چکان آبیاری است، به مزرعه می‌رسد. هر قطره چکان  آبیاری جریان کنترل شده ای از آب و کود حاوی قطرات را ساطع می کند که در نتیجه جریان یکنواخت آب و مواد مغذی مستقیماً به ناحیه ریشه هر گیاه در سرتاسر مزرعه ایجاد می شود.

چرا کشاورزان آبیاری قطره ای را ترجیح می دهند؟

دلیل آن بسیار ساده است، آبیاری قطره‌ای نه تنها بازده سرمایه‌گذاری عالی را در مقایسه با سایر روش‌های آبیاری فراهم می‌کند، بلکه به کشاورز اجازه می‌دهد تا محصولات خود را به راحتی و کارآمد رشد دهد. علاوه بر این می توان دلایل ارجحیت سیستم آبیاری قطره ای به روش غرقابی را به قرار زیر قید نمود :

1-افزایش کارایی و بهبود مستمر کیفیت

2-صرفه جویی در آب: بدون تبخیر، بدون رواناب و بدون زباله

3-آبیاری قطره ای در تمامی شرایط توپوگرافی و خاک به صورت یکنواخت آبیاری می شود

4-صرفه جویی در انرژی: آبیاری قطره ای با فشار کم عمل می کند

5-استفاده بهینه از کودها و مواد شیمیایی کشاورزی بدون شستن آنها روی سطح آب

6-وابستگی کمتر به آب و هوا، ثبات بیشتر و خطر کمتر

با همکاران بنده در گروه صنعتی پایپ گستر تماس بگیرید تا به شما نشان دهیم چگونه می توانید از آبیاری قطره ای بیشترین بهره را ببرید!

چرا محصولات شما آبیاری قطره ای را ترجیح می دهند؟

گیاهان نیز مانند انسان ها ترجیح می دهند مقادیر متعادلی از آب و مواد مغذی دریافت کنند. هیچ کس نمی خواهد تمام غذای ماه را در یک روز بخورد و همین اتفاق در مورد گیاهان نیز می افتد. به همین دلیل است که آبیاری قطره ای آب و مواد مغذی را به طور مکرر و در دوزهای کم اعمال می کند و شرایط بهینه را تضمین می کند که منجر به بالاترین عملکرد ممکن می شود.

چرا گیاهان با آبیاری قطره ای کارآمدتر هستند:

1-دسترسی بالا به آب و مواد مغذی

2-دوز آب و مواد مغذی متناسب با نیازهای رشد گیاه

3-اشباع خاک و هوادهی عالی نیست

4-از تجمع نمک در اثر مصرف زیاد کود جلوگیری می کند

5-برگ ها خیس نمی شوند که از بیماری های قارچی جلوگیری می کند

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با قطره چکان آبیاری به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد