لوله فایبرگلاس

مزایا و معایب لوله فایبرگلاس / لوله GRP :

پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس (FRP) یک ماده کامپوزیتی متشکل از فایبرگلاس و محصولات آن (پارچه شیشه ای، نوار، نمد، نخ و غیره) است که با رزین مصنوعی به عنوان ماده ماتریکس تقویت شده است. با توجه به الیاف مختلف، می توان به پلاستیک های کامپوزیت تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP)، پلاستیک های کامپوزیت تقویت شده با فیبر کربن (CFRP)، پلاستیک های کامپوزیت تقویت شده با فیبر بور تقسیم کرد. لوله های FPR با سیم پیچی با طول ثابت، ریخته گری گریز از مرکز و فرآیند سیم پیچی پیوسته تولید می شوند. لوله فایبر گلاس با مقاومت در برابر خوردگی قوی، سطح صاف، حمل و نقل کم انرژی، عمر طولانی (بیش از 50 سال)، نصب آسان حمل و نقل، هزینه نگهداری کم و هزینه کلی کم مشخص می شود.

مزایای لوله های پلاستیکی تقویت شده با فایبرگلاس ( لوله GRP ) :

مقاومت در برابر خوردگی یکی از مهمترین مزایای لوله جی آر پی می باشد. خوب از آنجایی که ماده اولیه اصلی FRP رزین پلی استر غیراشباع و الیاف شیشه است که می تواند در برابر خوردگی اسیدها، قلیاها، نمک و سایر رسانه ها و فرسایش فاضلاب تصفیه نشده، خاک خورنده، پسماند آب مقاوم در برابر مواد شیمیایی و بسیاری از مواد شیمیایی موثر باشد.

مقاومت خوب در برابر فرسایش و گرما : لوله فایبرگلاس را می توان برای مدت طولانی در محدوده دمایی -40-70٪ استفاده کرد و رزین تقویت شده حتی می تواند به بیش از 200٪ برسد. جاذب اشعه ماوراء بنفش به سطح بیرونی لوله در هوای آزاد اضافه می شود تا اشعه ماوراء بنفش را از لوله خارج کرده و پیری لوله فایبرگلاس را به تاخیر بیندازد. مقاومت عالی در برابر خوردگی FRP به این معنی است که دارای خاصیت زنده و غیر آلاینده است و آن را به یک ماده طبیعی برای محصولات بسیار تمیز مانند ذخیره سازی آب با خلوص بالا، دارو، شراب، شیر و غیره تبدیل می کند. عملکرد خوب ضد یخ پس از انجماد روی لوله در دمای منفی 20 درجه سانتیگراد ترک نمی خورد.

حمل و نقل سبک و راحت : لوله پلاستیکی تقویت شده با فایبرگلاس نه تنها سبک وزن، استحکام بالا، انعطاف پذیری بالا، حمل و نقل و نصب آسان است، بلکه به راحتی در انواع خطوط لوله نصب می شود.

مقاومت جریان کمی در داخل لوله جی آر پی : دیواره داخلی صاف، ظرفیت باربری زیاد، مقاومت کم در برابر آب، باعث ایجاد توده یا زنگ زدگی و رسوب در داخل لوله نمی شود.

توانایی طراحی خوب لوله فایبرگلاس : لوله‌های فولادی شیشه‌ای را می‌توان در کلاس‌های فشار و کلاس‌های سختی متفاوتی بسته به نیازهای کاربر خاص مانند سرعت جریان، فشار، عمق دفن و شرایط بار طراحی و تولید کرد.

هزینه نگهداری کم لوله جی آر پی :  لوله های FRP به دلیل مقاومت عالی در برابر خوردگی، سایش، سرما و آلودگی نیازی به جلوگیری از زنگ زدگی، جلوگیری از آلودگی، عایق کاری و سایر اقدامات و نگهداری ندارند. خطوط لوله جی آر پی مدفون در زمین  نیازی به حفاظت کاتدی ندارند که همین مسئله می تواند هزینه های تعمیر و نگهداری را تا بیش از 70 درصد کاهش دهد.

مقاومت در برابر سایش خوب : برای مقایسه اثر چرخش لوله FPR آب حاوی ناخالصی زیاد را وارد آزمایش قرار دهید، پس از 3 میلیون برابر عمق سایش دیواره لوله چرخشی به شرح زیر است : پوشش قیر و لعاب لوله فولادی. 0.53 میلی متر است. با رزین اپوکسی و پوشش قیر لوله فولادی 0.52 میلی متر، عملیات سخت شدن سطح لوله FRP 0.21 می باشد.

عایق حرارتی خوب پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه به عنوان غیر رسانا، مقاومت عایق Ω. 1012 ~ 1015 سانتی متر، ضریب انتقال حرارت 0.23، پنج بیش از هزار فولاد، عملکرد عالی عایق لوله، مناسب ترین برای استفاده در انتقال نیرو، مناطق تمرکز خطوط مخابراتی و مناطق بیشتر است.

ظرفیت حمل بالا یک دیواره داخلی شیشه ای صاف ساخته شده از لوله فولادی خشن و مقاومت اصطکاکی بسیار کم ایجاد می کند. ضریب زبری 0.0084 است، در حالی که لوله بتنی 0.014 و لوله چدنی 0.013 است، بنابراین لوله شیشه ای می تواند فشار سیال را تا حد زیادی کاهش دهد و توانایی انتقال را بهبود بخشد: لوله فایبرگلاس با قطر کوچک اختیاری هزینه ورودی و هزینه پمپاژ را کاهش می دهد. . لوله FRP همچنین می تواند زمان پمپاژ را کوتاه کند.

معایب لوله های پلاستیکی تقویت شده با فایبرگلاس ( لوله فایبرگلاس ) :

مدول الاستیسیته پایین لوله فایبرگلاس یکی از معایب آن به شمار می رود.  مدول الاستیسیته FRP دو برابر چوب است، اما 10 برابر کمتر از فولاد است (E = {{1}}. 1 × 1 06). بنابراین در کاربردهای سازه ای به اندازه کافی سفت نیست و به راحتی تغییر شکل می دهد. می توان آن را به یک ساختار لایه نازک، یک ساختار عایق ساندویچی تبدیل کرد و همچنین می تواند با استفاده از الیاف مدول بالا یا نوار تقویت کننده ساخته شود.

مقاومت ضعیف درازمدت دمای FRP را نمی توان برای مدت طولانی در دماهای بالا مورد استفاده قرار داد، مقاومت پلی استر FRP زمانی که بالای 50 درجه سانتیگراد باشد به طور قابل توجهی کاهش می یابد و معمولاً فقط زیر 100 درجه سانتیگراد استفاده می شود. استحکام FRP اپوکسی به طور قابل توجهی در بالای 60 درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

پیری پدیده پیری عیب رایج پلاستیک و FRP است. عملکرد آن به دلیل نور UV، باد، باران و برف، مواد شیمیایی، استرس مکانیکی و عوامل دیگر کاهش می یابد. ما لوله های فولادی پیش عایق شده با کیفیت بالا را مطابق با استانداردهای EN، DIN، ASTM، GB برای کاربردهایی مانند آب سرد، میعانات، آب بهداشتی، آب گرم برای گرمایش، فرآورده های نفتی و آب آشامیدنی عرضه و تولید می کنیم. ، که شرایط تحویل و مشخصات مشتری نهایی را برای کاربردهای صنعتی و تجاری مشخص می کند. ما همچنین عایق لوله FRP را ارائه می دهیم که معمولاً از یک لایه محافظ بیرونی فایبرگلاس، یک لایه عایق پلاستیکی سفت و سخت از فوم پلی اورتان و یک لوله فولادی داخلی تشکیل شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع مختلف لوله فایبرگلاس، همین امروز با ما تماس بگیرید!

موارد استفاده از لوله فایبرگلاس در اقطار بالا :

استفاده از لوله فایبرگلاس با قطر بزرگ بصورت دفنی از اواسط تا اواخر دهه 1980 در کاربردهای مختلفی رواج پیدا کرد و هم اکنون در حال ارتقا و رشد می باشد. پیشرفت های تکنولوژیکی در فرآیند سیم پیچی و اکستروژن، مقاومت در برابر خوردگی، آموزش و گسترش، و نیروهای قوی بازار به محبوبیت لوله فایبرگلاس کمک کرده است. تصور از لوله های فایبرگلاس با قطر بزرگ می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی قطر لولوله های فایبرگلاس  از 12 اینچ تا 14 اینچ (30 35 سانتی متر )متغیر است. لوله فایبرگلاس فایبرگلاس با این اقطار شروع و تا 2/5 متر توسط گروه صنعتی پایپ گستر برای کاربردهای تجاری و پروژه های صنعتی با بالاترین طراحی و تولید می گردد.

لوله کامپوزیت یا لوله فایبرگلاس/ لوله جی آر پی در طیف وسیعی از صنایع مانند تولید برق، پتروشیمی و نمک‌زدایی مورد استفاده قرار گرفته است. لوله فایبر گلاس در برابر خوردگی مقاوم است، چرخه عمر آن اغلب بیش از 30 سال است و به طور فزاینده ای به عنوان جایگزینی مناسبی برای لوله های فولاد، سایر آلیاژهای فلزی، آهن انعطاف پذیر و لوله های بتن شده است. بر اساس مقاله ای که در سال 2008 منتشر شد، با عنوان "لوله هایی با قطر بزرگ: عملکرد پایدار در حال رشد در دنیای رو به پیشرفت با شیب تند" بیش از 60000 کیلومتر لوله کامپوزیتی/ لوله فایبرگلاس با قطر بزرگ در سراسر جهان در حال کار است. این لوله ها تبدیل به محصولات بسیار محبوب و پرطرفدار شده اند.

اگرچه زمانی فایبرگلاس به عنوان محصولی خاص در نظر گرفته می شد، اما به دلیل توانایی آن در مقاومت در برابر حمله اسید سولفوریک، اکنون به یک ماده استاندارد تبدیل شده است.   به عنوان مثال، لوله فایبرگلاس در پروژه‌های آب آشامیدنی، سیستم‌های آبیاری برای کشاورزی، خطوط تغذیه و انبار برای نیروگاه‌های برق آبی، سیستم‌های آب خنک‌کننده نیروگاه، سیستم‌های فاضلاب بهداشتی گرانشی و فشار، و بازسازی خطوط لوله به کار رفته است. 

هنگام طراحی و تولید یک سیستم لوله کشی با لوله های فایبرگلاس زیرزمینی با قطر بزرگ باید ملاحظات زیادی در نظر گرفته شود. شرایط محلی خاک، عمق سطح آب، بارهای دفن، بارهای زنده، انحراف ناشی از تنش دفن و دمای عملیاتی و ... . به طور مشابه برای تولید لوله فایبرگلاس طبق استانداردهای تولید که توسط ایالات متحده وضع گردید و با عنوان راهنمای لوله فایبرگلاس M45 نیز شناخته می شود، معادلاتی را ارائه گردید که عواملی مانند سرعت سیال و فشار سیال، افت سر در اثر جریان آشفته، چکش آب، فشار کمانش و فشار موج را باید مدنظر قرار داد. طراحی یک سیستم لوله کشی فایبرگلاس زیرزمینی مناسب یک فرآیند پیچیده است که محاسبات گسترده ای را شامل می شود . طراحی لوله فایبرگلاس در اقطار مختلف  باید همیشه توسط مهندسان واجد شرایط باشد.