مخزن پلی پروپیلن

چگونگی فرآیند تولید مخزن پلی پروپیلن :

مخزن پلی پروپیلن از مواد پلی پروپیلن به طرق زیر تولید می گردد. مخزن پلی پروپیلن تقریبا نسبت به سایر مخازن گران قیمت تر می باشد. دلیل بالاتر بودن قیمت مخزن پلی پروپیلن ، گرانی مواد اولیه نمی باشد. علت گرانی در چگونگی تولید، تکنولوژی پیشرفته مورد استفاده جهت ساخت مخازن پلی پروپیلن ، پرتی و ضایعات بالای مواد اولیه و .... می باشد. مخازن پلی پروپیلن در صنایع و کارخانجات تولیدی پایپ گستر به دو شکل عمده تولید می شوند که عبارتند از:

تولید مخزن پلی پروپیلن به  روش قالبگیری دورانی:

در این فرایند از پودر پلی پروپیلن استفاده می کنند تا قالب گیری مورد نظر را انجام دهند و به شکلی که نیاز صنایع هست تبدیل گردد.

تولید مخزن پلی پروپیلن با استفاده از ورقه پلی پروپیلن :

در این روش از تولید از ورقه پلی پروپیلنی در ضخامت های گوناگون استفاده می شود که بسته به صنایع هدف در ضخامت خاصی از آنها استفاده می شود و به شکلهای مختلفی در می آیند.

انواع مخازن پلی پروپیلن :

همانطور که گفتیم مخازن پلی پروپیلن بسته به نوع صنایعی که از آنها استفاده می شود در اشکال مختلفی تولید می گردد و هر کدام از این مدلها با اهداف استفاده خاصی تولید می گردند. در ادامه به انواع مخازن پلی پروپیلن اشاره خواهیم کرد:

مخازن پلی پروپیلن عمودی / مخازن پلی پروپیلن ورتیکال  (vertical) :

رایج ترین مخازن پلی پروپیلن، مخازن پلی پروپیلن عمودی هستند که کارآمدترین فرم استاندارد از مخازن پلی پروپیلن  به دلیل مقدار پلاستیک مورد نیاز به ازای هر گالن ظرفیت میباشد. حتی با افزایش سایز مخزن پلی پروپیلن ورتیکال قیمت آنها تغییر شدیدی پیدا نمی کند و قابلیت تولید به شکل کوپلیمر نیز دارند. مخازن پلی پروپیلن ورتیکال در ظرفیتها و سایزهای مختلف توسط گروه صنعتی پایپ گستر تولید می گردد. از مخازن پلی پروپیلن عمودی برای ذخیره سازی آب، کود مایع، روغن گیاهی، مواد شیمیایی صنایع کشاورزی، مواد شیمیایی صنعتی، DEF، سیستمهای اسمز معکوس و در کارواش استفاده می شوند.

مخازن پلی پروپیلن ته مخروطی :

مخازن پلی پروپیلن مخروطی در ظرفیتها و ابعاد مختلف طراحی و تولید می گردند که حتی می توان گفت که مخزن پلی پروپیلن مخروطی جزو متنوع ترین مخازن از لحاظ ساخت با سایر پلاستیکها و پلیمرهاست. از مخزن پلی پروپیلن مخروطی در صنایع زیر استفاده می گردد :

صنایع تصفیه آب ساخت نوشیدنی صنایع بیودیزل و سوخت زیستی صنایع تولیدی کود آمونیوم نیترات صنایع کاغذسازی کشاورزی به عنوان مخازن نگهداری لجن فعال نگهداری DEF

مخازن پلی پروپیلن روباز یا Open Top :

مخازن پلی پروپیلن اپن تاپ از قسمت بالا دارای دریچه هستند تا مواد مورد نظر را داخل آن ریخته و نگهداری کنند. با توجه به اینکه گرید سلامتی این نوع مخازن تأیید شده هستند از آنها برای ذخیره آب نیز استفاده می شود. همچنین از دیگر مصارف مخازن پلی پروپیلن روباز می توان به سیستمهای جمع آوری، مخازن موقتی مایع یا مخازن ثانویه برای مخازن پلی پروپیلن عمودی تا در محیط داخلی یا بیرونی نصب شوند؛ اشاره نمود. ضمنا از این مخازن برای صنایع شیمیایی نیز استفاده می شود که در ساخت آن از مواد پلی اتیلن نیز استفاده شده تا نسبت به نور U.V مقاوم باشند.

مخزن پلی پروپیلن مکعبی :

از مخازن پلی پروپیلن مکعبی برای استفاده های طولانی مدت تحت شرایط بسیار سخت استفاده می شود که به همین دلیل ضخامت دیواره آنها بسیار بیشتر است و قیمت بالاتری دارند. کناره های صاف و مستقیم آنها باعث شده تا حجم کمی را اشغال کنند. مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی، ظاهری شفاف که امکان مشاهده مواد ذخیره شده را می دهند جزو مزایای مخازن پلی پروپیلن مکعبی می باشد. همچنین این دسته از مخازن امکان تحمل دمایی تا ۱۱۰ درجه سانتیگراد را دارند. با این حال امکان مقاومت در برابر ضربه یا دمای پایین را ندارند. از این مخازن برای صنایع آبکاری، پردازشی و ذخیره سازی استفاده می گردد.

مخازن پلی پروپیلن افقی یا مخازن پلی پروپیلن هاریزونتال (Horizontal) :

یکی دیگر از انواع مخازن پلی پروپیلن است که برای نگهداری آب و صنایعی که در آن رسوب مواد مورد نیاز برای ذخیره سازی مشکلی ایجاد نخواهد کرد، استفاده می شود. برای نگهداری مواد شیمیایی خورنده و تحمل دماهایی تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد این نوع تانک­ها بسیار مناسب هستند.

مخازن پلی پروپیلن  استوانه ای :

این نوع از مخازن پلی پروپیلن نیازی به پایه های  نگهدارنده یا بخش های محکم ندارد. ویژگی بارز و برجسته ی این نوع مخازن مقاومت در برابر خوردگی و دماهای بالاست. از جمله ویژگیها و مشخصات این نوع از تانکها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از ورقه های پلی پروپیلنی ساخته می شود
  • دارای ظاهری شفاف برای مشاهده سطح مایع
  • عدم مقاومت نسبت به V
  • مقاومت بسیار زیاد
  • دارای دیواره ای بسیار ضخیم
  • دارای تأییدیه FDA
  • نامناسب برای نگهداری اسید نیتریک و کرومیک اسید، سوخت و روغنها

مزایا و معایب مخازن پلی پروپیلن :

از جمله مزایای مخازن پلی پروپیلن می توان به موارد زیر اشاره کرد که بخاطر همین مزایا در صنایع گوناگون استفاده می شود:

1-قابلیت نصب مانیتورها یا کنترل کننده های سطح مایع

2-قابلیت نصب مانیتورها یا کنترل­های pH

3-امکان مانیتور کردن رسانایی مخازن

4-امکان نصب تجهیزات کنترل کننده دما بر روی آنها

5-مقاومت در برابر گردش هوا

6-مقاومت  بالا در برابر محلول های مختلف و ضربات مکانیکی

7-مقاومت بالا در برابر دمای بالا و پایین

8-وزن سبک

9-جذب رطوبت پایین

10-طراحی و تولید آسان

11- دارای خصوصیات دی الکتریک عالی

12-مقاومت در برابر فشار برای شکسته شدن

13-عدم رنگ پذیری

14-مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی و قلیایی

اما قطعا این محصول همانند سایر محصولات صنعتی دارای پاره ای از ایرادات نیز می باشد که در این قسمت به معایب مخازن پلی پروپیلن اشاره می کنیم که طبیعتا همانند هر مخزن دیگری عاری از عیب نیست:

به دلیل فرایند تولید، ساخت مخازن پروپیلن با ظرفیتهای مختلف دارای محدودیت است و نمی توان از حد خاصی عبور کرد. در معرض قرارگیری مداوم در برابر نور خورشید به مرور زمان پلی پروپیلن را تضعیف کرده و آن را از بین می­برد به همین دلیل چندان برای استفاده در محیط بیرون یا روباز مناسب نیستند. پلی پروپیلن ساختار نرمی داشته و تمامی آنها در برابر ضربه مقاوم نیستند. ضمن اینکه امنیت آن پایین بوده و سرقت مواد داخل آن با سوراخ کردن دیواره امکان پذیر است. با گذشت زمان مواد شیمیایی داخل آن جذب بدنه شده و یکپارچگی ساختاری آن را تغییر می دهند و تمامی آنها در برابر تغییر رنگ مقاوم نیستند. پس از اینکه مخازن پلی پروپیلن از بین می روند دفع آنها به داخل محیط زیست، سبب آلودگی های خاص خود خواهد شد که نیازمند برنامه ریزی های حفاظتی برای محیط زیست نیز هست. محدودیت مقاومت دمایی دارند و قادر نیستند تا هر نوع دمای محیط کاری را تحمل کنند. به شدت اشتعال پذیر است و در صورتی که گرمای زیادی به آن برخورد کند سریعا آتش می گیرند. مخازن پلی پروپیلن برای استفاده در محیط بیرون نیاز به روکشی مشکی رنگ و رزینهای مقاوم به UV دارند. مخازن پلی پروپیلن برای استفاده در محیط بیرون نیاز به روکشی مشکی رنگ و رزین های مقاوم به UV دارند.

قیمت مخزن پلی پروپیلن :

عوامل بسیاری بر قیمت مخزن پلی پروپیلن تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم خواهد گذاشت کا در ادامه به مهمترین عوامل تاثر گذار بر قیمت مخزن پلی پروپیلن اشاره خواهیم نمود :

  • ظرفیت مخزن
  • نوع صنایع مورد استفاده (ذخیره اسید، ماده شیمیایی و)
  • فرم تانکر ذخیره‌سازی مد نظر به صورت استوانه‌ای، مستطیلی و
  • ضخامت ورقه‌ای که در ساخت منبع استفاده می‌شود.
  • مقاومت دمایی، شیمیایی و ضرب‌ه­ای مدنظر
  • نحوه­ تولید به صورت هموپلیمر یا کوپلیمر
  • نوسانات ارزی و تاثیر آن در قیمت منبع
  • ابعاد و سایز مخزن
  • تجهیزات جانبی مورد نیاز برای مانیتورینگ و کنترل مایع
  • نوع سیال و محلول درون مخزن
  • دفنی یا غیر دفنی بودن
  • میزان تابش نور و محل نصب مخزن
  • دمای کاری

اما بطور کلی قیمت مخزن پلی پروپیلن سه برابر قیمت مخزن پلی اتیلن در حجم یکسان خواهد بود.جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید. 


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد